Start Artyści oh! Trio

oh! Trio

Martyna Pastuszka

Skrzypce barokowe

Wykładowca akademicki, muzyczny „entrepreneur”. Dzięki połączeniu muzycznej archeologii  z osobowością charyzmatycznego lidera i niebanalną wyobraźnią muzyczną, prowadzone przez nią wykonania cechuje ogromna wyrazistość w narracji muzycznej.

W latach 2019 oraz 2020 otrzymała nominację do dwóch prestiżowych nagród: „Koryfeusz Muzyki Polskiej” w kategorii Osobowość roku  i Wydarzenie roku oraz  „Paszporty Polityki” w kategorii Muzyka poważna.

Od niemal dwudziestu lat współpracuje z zespołami jako zaproszony koncertmistrz, solistka bądź kameralistka.  Regularne zaproszenia do orkiestr i zespołów w Paryżu, Gent, Monachium, Berlinie czy Kolonii wypełniają kalendarz artystki, pozwalając prowadzić od skrzypiec programy kameralne, wokalno-instrumentalne, operowe oraz symfoniczne - także te eksponujące repertuar romantyczny. Z pasją poświęca czas swoim muzycznym fascynacjom: repertuarowi francuskiemu XVII i XVIII wieku oraz ekstrawaganckiej literaturze skrzypcowej włoskiego baroku.

Artystka - w odpowiedzi na potrzebę przedstawiania muzyki od strony jej emocjonalności, sensualności i porywającej rytmiczności - w 2012 założyła {oh!} Orkiestrę Historyczną, postrzeganą obecnie jako zespół wiodący na polskiej scenie muzyki dawnej i otrzymujący ponawiające się zaproszenia międzynarodowych festiwali  oraz europejskich prestiżowych sal koncertowych.

Ostatnio wydane płyty zespołu spotkały się ze niezwykle entuzjastycznym przyjęciem przez międzynarodową krytykę, a sama orkiestra i jej charyzmatyczna koncertmistrzyni stała się w ich opinii „ odkryciem”.

Krzysztof Firlus

Viola da gamba

Muzyk, z powodzeniem łączący karierę kontrabasisty oraz gambisty, koncertujący na obu instrumentach zarówno w charakterze solisty, kameralisty, jak i muzyka orkiestrowego; wychowanek Uniwersytetu Mozarteum w Salzburgu (klasa Vittorio Ghielmiego) oraz Akademii Muzycznej w Katowicach (klasa prof. Marka Caudle’a). Na stałe związany z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach oraz {oh!} Orkiestrą Historyczną.Współpracował m.in. z Kwartetem Śląskim, Le Poème Harmonique, BachAkademie Stuttgart, Leilą Schayegh, Aline Zylberajch, Markiem Toporowskim, Martyną Pastuszką czy Marcinem Świątkiewiczem.

Jest laureatem Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego dla Twórców Kultury, programu stypendialnego „Młoda Polska” oraz konkursów instrumentalnych – zarówno międzynarodowych (w Andernach, Brnie, Wrocławiu, Żorach), jak i ogólnopolskich (w Poznaniu, Łodzi, Dąbrowie Górniczej). Spośród licznych nagrań płytowych artysty wymienić można m.in. nagraną wraz z żoną – Anną Firlus – znakomicie przyjętą przez krytykę międzynarodową pierwszą polską solową płytę gambowąGamba Sonatas, nominowaną do nagrody „Fryderyk 2019”,C.F. Abel – Sonatas from the MaltzanCollection, zawierającą pierwsze na świecie nagrania sonat C.F. Abla, odkrytych w poznańskiej Bibliotece Uniwersyteckiej (nominacja do International Classical Music Awards 2020 oraz „Fryderyk 2020”), płytę Muzyka Francuskich Mistrzów – Muzyka Zamku Warszawskiego z {oh!} Orkiestrą Historyczną (partia solowa w koncercie na viole da gamba Le Phénix Michela Corrette) – nominacja do nagrody „Fryderyk 2018”, Telemann – Solos&Trios z Extempore Ensemble, Tansman – od tria do oktetu z Kwartetem Śląskim, Barok Progresywny z Nikola Kołodziejczyk Orchestra (nagroda „Fryderyk 2016”), Music in Dresden in the Times of Augustus II the Strong z Martyną Pastuszką oraz Marcinem Świątkiewiczem czy Lithuanian birbyne and Seventeenth Century Music of Poland andLithuania z Markiem Toporowskim i zespołem Ensemble Reversio.

Krzysztof Firlus prowadzi obecnie klasę violi da gamba w Akademii Muzycznej w Katowicach oraz klasę kontrabasu w Akademii Muzycznej w Krakowie.

Anna Firlus

Klawesyn

Koncertuje jako solistka i kameralistka, zarówno na organach, jak i na klawesynie, sięgając po repertuar od renesansu po współczesność. Jest członkiem Orkiestry Historycznej {oh!}. Współpracuje ponadto z wieloma innymi zespołami zajmującymi się wykonawstwem muzyki dawnej.

Występuje na licznych festiwalach krajowych i zagranicznych, takich jak: BayreuthBarockFestspiele, Letni slavnosti stare hudby w Pradze,Misteria Paschalia,Międzynarodowy Festiwal Muzyki Europy Środkowo - Wschodniej EUFONIE, Mixtur im Bass, GroßräschenerOrgelkonzerte,FestiwalZamkowyw Brühl, Międzynarodowy Festiwal Bachowski w Świdnicy, All'improvviso, Musica Poetica w Tarnowie, Muzyka na Szczytach w Zakopanem, Międzynarodowy Festiwal Muzyki SakralnejGaudeMater. Spośród licznych nagrań płytowych artystki wymienić można m.in. dwie solowe płyty organowe: Music in the Times of breaktrough z nieznaną muzyką organową przełomu XIX i XX wieku, płytę wydaną w serii OrgellandschaftNiederlausitzMonografien,  nagraną wraz z mężem – Krzysztofem Firlusem – „Gamba Sonatas”, nominowaną do nagrody Fryderyk 2019, C.F. Abel – Sonatas from the Maltzan Collection (nominacja do nagrody International Classical Music Award 2020), Concerto Grosso: Emigre To The British Isles. Music By F Scarlatti / A Scarlatti / F Geminiani / A Corelliz {oh!} Orkiestrą Historyczną - nominacjado nagrody Fryderyk 2020, płytę Muzyka Francuskich MistrzówMuzyka Zamku Warszawskiego z {oh!} Orkiestrą Historyczną  – nominacja do nagrody Fryderyk 2018, Telemann – solos&triosz Extempore Ensemble.

Anna Firlus ukończyła Akademię Muzyczną im. K. Szymanowskiego w Katowicach w klasie organów prof. J. Gembalskiego oraz w klasie klawesynu prof. M. Toporowskiego. Obecnie jest wykładowcą w klasie historycznych praktyk wykonawczych tejże uczelni.

Patronat honorowy:

Patronat medialny:

© 2020 Na Gotyckim Szlaku w Polsce zachodniej

Realizacja NiceIT