Start Artyści Ensemble Peregrina, Ensemble del Passato

Ensemble Peregrina, Ensemble del Passato

Zespół założony w roku 1997 w Bazylei i kierowany przez dwukrotnie nominowaną do prestiżowego „Paszportu Polityki“ polską wokalistkę i muzykologa, Agnieszkę Budzińską-Bennett, koncentruje swoje zainteresowania na świeckiej i religijnej muzyce europejskiej z okresu od IX do XIV wieku. Główny obszar badawczej i artystycznej działalności zespołu to wczesna polifonia i monodia Saint Martial i paryskiej szkoły Notre Dame. Celem śpiewających w ensemble Peregrina wokalistek jest poszukiwanie repertuarów mniej znanych, tworzących zaskakująco oryginalny kontrapunkt dla repertuaru uznawanego za „klasyczny”. Styl interpretatorski Peregriny kształtuje się na bazie analizy oryginalnych źródeł i traktatów oraz w oparciu o najnowsze badania muzykologiczne i historyczne. Zespół stara się zbliżyć jak najbardziej do praktyki wykonawczej, której obraz wyłania się z przekazów źródłowych, ale nie rezygnuje z poszukiwania stylu, w którym w sposób naturalny przemawiać będzie do dzisiejszych słuchaczy.

Historia zespołu

Wieloletnia współpraca ze Schola Cantorum Basiliensis, w której członkinie zespołu spotkały się, studiowały, a obecnie wykładają, doprowadziła do nagrania płyt Mel et lac (Raumklang 2005) i Filia praeclara z muzyką z klasztorów klarysek polskich (Divox 2008), które krytyka przyjęła z uznaniem, przyznając grupie liczne wyróżnienia: m.in. dwukrotnie Goldberg 5 (ES), płyta miesiąca magazynu Muzyka 21 (PL), Supersonic Pizzicato (LUX). Płyta Filia praeclara otrzymała ponadto prestiżową niemiecką nagrodę ECHO-KLASSIK 2009 za najlepsze nagranie roku a cappella. W roku 2011 ukazały się dwa kolejne nagrania ensemble Peregrina Crux z muzyką na okres wielkanocny ze paryskich źródeł XIII w. (Glossa 2011) oraz Sacer Nidus prezentująca muzykę z początków państwa polskiego (Raumklang 2011). Wydany w 2012 roku album Veiled Desires (Raumklang 2012) został entuzjastycznie przyjęty przez krytykę europejską i otrzymał nominację do International Classical Music Award 2013 oraz do Fryderyka 2013 w kategorii „Najlepszy Album Polski Zagranicą”. Kolejne płyty ensemble Peregrina to nagrodzona luksemburskim Supersonic Pizzicato Cantrix z muzyką szpitalniczek hiszpańskich (Raumklang 2013) oraz album Miracula z muzyką średniowieczną poświęconą postaci św. Mikołaja (Tacet 2014). W roku 2017 ukazały się dwa premierowe nagrania zepołu: Codex 457 z repertuarem ze średniowiecznego Innsbrucka (MusikMuseum 2017) oraz pierwsza część czteropłytowego cyklu Mare Balticum – album z najstarszymi zabytkami muzycznymi średniowiecznej Danii (Tacet 2017), na którym wystąpił gościnnie Benjamin Bagby (Sequentia). Album ten otrzymał wyróżnienie 5 Diapasons oraz został zwyciezcą International Classical Music Awards ICMA 2019 w kategorii muzyki dawnej. Kolejne dwie odsłony projektu Mare Balticum – vol. 2 z muzyką ze średniowiecznej Szwecji i Finlandii (Tacet 2019) oraz vol. 3 z pierwszym kompletnym nagraniem wszystkich pieśni Wizlava z Rugii (Tacet 2020) – były ponownie nominowane do ICMA 2020 i ICMA 2021.

Ensemble Peregrina czterokrotnie wystąpił w prestiżowej serii koncertów Freunde Alter Musik w Bazylei, a także na wielu festiwalach w Szwajcarii (Lucerne Festival), Polsce (w tym dwukrotnie na prestiżowym festiwalu Misteria Paschalia), Austrii, Wielkiej Brytanii, Niemczech, Hiszpanii, Estonii, Litwie, Łotwie, Belgii, Francji, na Islandii, we Włoszech, w Czechach oraz trzykrotnie w USA, gdzie w 2013 roku w Nowym Jorku zainaugurował  sezon koncertowy „Music Before 1800”, w 2015 wystąpił na Madison Early Music Festival, a w 2018 odbył tournée po Filadelfii i okolicach. Koncerty grupy były transmitowane m.in. przez rozgłośnie Radio DRS2, BBC 3, Deutschlandfunk, SWR2, Bayerischer Rundfunk, Klaasika Radio Estonia oraz Polskie Radio 2. W roku 2015 ensemble Peregrina reprezentował Polskę podczas Międzynarodowego Dnia Euroradia koncertem „Polska muzyka średniowieczna w kontekście europejskim” transmitowanym na żywo w licznych rozgłośniach europejskich, m. in. BBC 3 oraz inaugurował Kromer Festival w Bieczu. Szczególnym wydarzeniem roku 2016 był koncert zespołu (wraz z Adamem Strugiem i Monodią Polską) podczas X Jubileuszowego Zjazdu Gnieźnieńskiego.

Agnieszka Budzińska-Bennett

W latach 2003/04, kierownik artystyczny zespołu Agnieszka Budzińska-Bennett wykładała muzykę XII-wiecznej Akwitanii w Schola Cantorum Basiliensis. Poźniej należała do kadry badawczej tego instytutu (2011-2013) oraz prowadziła zajęcia z historii muzyki średniowiecznej (2016/17). Obecnie wykłada w Instytucie Muzykologii na Uniwersytecie we Freiburgu w Niemczech. Profesorami Schola Cantorum Basiliensis są pozostali członkowie zespołu, w tym występujący na naszym koncercie Baptiste Romain (średniowieczne i renesansowe instrumenty smyczkowe).

Agnieszka Budzińska-Bennett była dwukrotnie nominowana do presiżowych Paszportów Polityki (2012 i 2013), m.in. za „za promowanie polskiej muzyki dawnej na najwyższym poziomie wykonawczym” (A. Suprynowicz, Polskie Radio) i „za konsekwencję w odkrywaniu muzyki średniowiecznej, rzetelność w docieraniu do jej artystycznej istoty, wnikliwość w poznawaniu jej historyczno-kulturowych kontekstów i radość w dzieleniu się jej pięknem” (D. Cichy, Radio Kraków). Nazwana „jednym z najlepszych ambasadorów naszego kraju” (W. Paprocki, Ruch Muzyczny). W roku 2019 została uhonorowana ministerialną odznaką „Zasłużony dla Kultury Polskiej” oraz Srebrną Odznaką Honorową Województwa Małopolskiego – Krzyżem Małopolskim.

Pochodzenie nazwy zespołu

Nazwa peregrina – wędrowczyni – odnosi się do sposobu, w jaki w średniowieczu następowało rozprzestrzenianie się trendów estetycznych, ale wyraża także nastawienie członkiń zespołu, które w podróżach widzą jeden z czynników kształtujących ich wrażliwość i kreatywność. Muzycy Peregriny – pochodzący z Polski, Szwajcarii, Niemiec, Finlandii, Wielkiej Brytanii, Francji oraz USA – starają się tworzyć całość, która czerpie w harmonijny sposób z różnych tradycji, z jakich się wywodzą, odnajdując w nich liczne związki i wzajemne inspiracje.

Ensemble del Passato

To zespół założony w 2017 roku, który skupia swoją działalność na kameralnej muzyce dawnej, od renesansu, przez barok do utworów klasycznych.

Utworzony został przez wokalistkę Annę Budzyńską oraz lutnistów – Henryka Kasperczaka i Macieja Kończaka. W trakcie koncertów używają oni różnych instrumentów strunowych – lutni renesansowych i barokowych, teorby niemieckiej i włoskiej, gitar – renesansowej, barokowej lub romantycznej, a także chitarrone. Daje to duże możliwości nie tylko dla najwierniejszego odtworzenia brzmienia odpowiedniego dla czasu powstania wykonywanych utworów, ale także wprowadza dużą różnorodność, ciekawą dla publiczności.

Repertuar zespołu jest bardzo szeroki. Zawiera utwory polskie, włoskie, niemieckie, angielskie i francuskie, zarówno sakralne, jak i świeckie.

Anna Budzyńska

SOPRAN
  • wszechstronna, aktywna śpiewaczka młodego pokolenia, specjalizująca się w wykonawstwie muzyki dawnej, współczesnej i szeroko pojętej kameralistyce
  • swoje umiejętności doskonaliła na kursach z CeciliąBartoli, SilvanąBazzoni, Teresą Żylis – Gara, Elizabeth Vidal, Jadwigą Rappé, EvąBlahovą, Heleną Łazarską oraz Anną Radziejewską
  • z wykształcenia prawnik, absolwentka poznańskiej Akademii Muzycznej
  • doktorantka macierzystej uczelni
  • solistka Teatru Muzycznego w Poznaniu
  • założycielka i solistka zespołów barokowych Ensemble Toccante, Ensemble del Passato oraz Respiro d’Arte
  • wieloletni cantusprimus zespołu Artis Sonus
  • występuje na prestiżowych festiwalach, a także wykonuje recitale w kraju i za granicą
  • współpracuje z kompozytorami będąc prawykonawcą ich dzieł
  • stypendystka Marszałka Wielkopolski w dziedzinie kultury
  • Prezes Fundacji Świat Możliwości, twórca EDGE Music Studio, aktywny organizator życia kulturalnego

Henryk Kasperczak

LUTNISTA – lutnia, teorba, chitarrone, gitara romantyczna
  • absolwent Królewskiego Konserwatorium w Hadze w klasie lutni ToyohikoSatoh i Akademii Muzycznej w Krakowie oraz muzykologii Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu.  
  • adiunkt w Akademii Muzycznej w Poznaniu
  • na stałe współpracuje z Warszawską Operą Kameralną, Polską Operą Królewską oraz Stowarzyszeniem Dramma Per Musica będąc członkiem orkiestr i składów Basso Continuo
  • autor książki Lutnia renesansowa dawniej i dziś. Synteza stylów, form i środków wykonawczych w twórczości ToyohikoSatoh
  • aktywnie działa wśród młodzieży współtworząc Festiwal Lutniowy Najkrótsza noc Wojciecha Długoraja w Gostyniu i Międzynarodowy Festiwal Kultury Dawnej w Malborku
  • przewodniczący jury i współorganizator Konkursu Muzyki Dawnej dla młodzieży w Malborku
  • współorganizator i akompaniator na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym Muzyki Dawnej CanticumGaudium w Poznaniu
  • grając na instrumentach historycznych uczestniczy również w działaniach muzyki współczesnej i rozrywkowej; w formacjach Amaryllis Pospolite Ruszenie łączy muzykę dawną z rokiem progresywnym; współpracując z Jackiem Kowalskim, Mirosławem Czyżykiewiczem i Bartkiem Marusikiem wprowadza lutnie w świat współczesnej piosenki z tekstem literackim.

Maciej Kończak

LUTNISTA – lutnia, teorba, gitara renesansowa i barokowa
  • absolwent Akademii Muzycznej im. I. J .Paderewskiego w Poznaniu w klasie lutni dr Henryka Kasperczaka oraz w klasie gitary prof. Jerzego Nalepki i dr Bartłomieja Marusika
  • aktywny muzyk grający wirtuozowskie recitale i realizujący basso continuo w czołowych zespołach muzyki dawnej m. in.: Goldberg Baroque Ensemble, Wrocławska Orkiestra Barokowa, Cappella Virdi Montana czy Capella Del Sacro Monte, której album został wydany w 2017 roku przez firmę DUX
  • nagrywał audycje dla Polskiego Radia, a w 2018 roku ukazały się dwie płyty z  jego udziałem - solowy fonogram Baroque Lute Recital oraz Vivaldissimo (Krzysztof Meisinger&PolishBaROCK)
  • jest również animatorem działań związanych z krzewieniem kultury dawnej w swoim rodzinnym Gostyniu, będąc dyrektorem festiwalu Najkrótsza noc Wojciecha Długoraja
  • pobierał lekcje u  takich wirtuozów  jak: JudicaelPerroy, ZoranDukić, Jens Wagner, Alexis Mazurakis, Jacob Lindberg, Paolo Cheric
  • jego uczniowie są laureatami licznych ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów gitarowych.

Patronat honorowy:

Patronat medialny:

© 2020 Na Gotyckim Szlaku w Polsce zachodniej

Realizacja NiceIT