Mecenasem Edycji 2021 jest Grupa WEBA sp. z o.o.
Edycję 2020 dofinansowano z budżetu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu Kultura Dostępna, realizowanego przez Narodowe Centrum Kultury
Zespół założony w roku 1997 w Bazylei i kierowany przez dwukrotnie nominowaną do prestiżowego „Paszportu Polityki“ polską wokalistkę i muzykologa, Agnieszkę Budzińską-Bennett, koncentruje swoje zainteresowania na świeckiej i religijnej muzyce europejskiej z okresu od IX do XIV wieku. Główny obszar badawczej i artystycznej działalności zespołu to wczesna polifonia i monodia Saint Martial i paryskiej szkoły Notre Dame. Celem śpiewających w ensemble Peregrina wokalistek jest poszukiwanie repertuarów mniej znanych, tworzących zaskakująco oryginalny kontrapunkt dla repertuaru uznawanego za „klasyczny”. Styl interpretatorski Peregriny kształtuje się na bazie analizy oryginalnych źródeł i traktatów oraz w oparciu o najnowsze badania muzykologiczne i historyczne. Zespół stara się zbliżyć jak najbardziej do praktyki wykonawczej, której obraz wyłania się z przekazów źródłowych, ale nie rezygnuje z poszukiwania stylu, w którym w sposób naturalny przemawiać będzie do dzisiejszych słuchaczy.
Wieloletnia współpraca ze Schola Cantorum Basiliensis, w której członkinie zespołu spotkały się, studiowały, a obecnie wykładają, doprowadziła do nagrania płyt Mel et lac (Raumklang 2005) i Filia praeclara z muzyką z klasztorów klarysek polskich (Divox 2008), które krytyka przyjęła z uznaniem, przyznając grupie liczne wyróżnienia: m.in. dwukrotnie Goldberg 5 (ES), płyta miesiąca magazynu Muzyka 21 (PL), Supersonic Pizzicato (LUX). Płyta Filia praeclara otrzymała ponadto prestiżową niemiecką nagrodę ECHO-KLASSIK 2009 za najlepsze nagranie roku a cappella. W roku 2011 ukazały się dwa kolejne nagrania ensemble Peregrina Crux z muzyką na okres wielkanocny ze paryskich źródeł XIII w. (Glossa 2011) oraz Sacer Nidus prezentująca muzykę z początków państwa polskiego (Raumklang 2011). Wydany w 2012 roku album Veiled Desires (Raumklang 2012) został entuzjastycznie przyjęty przez krytykę europejską i otrzymał nominację do International Classical Music Award 2013 oraz do Fryderyka 2013 w kategorii „Najlepszy Album Polski Zagranicą”. Kolejne płyty ensemble Peregrina to nagrodzona luksemburskim Supersonic Pizzicato Cantrix z muzyką szpitalniczek hiszpańskich (Raumklang 2013) oraz album Miracula z muzyką średniowieczną poświęconą postaci św. Mikołaja (Tacet 2014). W roku 2017 ukazały się dwa premierowe nagrania zepołu: Codex 457 z repertuarem ze średniowiecznego Innsbrucka (MusikMuseum 2017) oraz pierwsza część czteropłytowego cyklu Mare Balticum – album z najstarszymi zabytkami muzycznymi średniowiecznej Danii (Tacet 2017), na którym wystąpił gościnnie Benjamin Bagby (Sequentia). Album ten otrzymał wyróżnienie 5 Diapasons oraz został zwyciezcą International Classical Music Awards ICMA 2019 w kategorii muzyki dawnej. Kolejne dwie odsłony projektu Mare Balticum – vol. 2 z muzyką ze średniowiecznej Szwecji i Finlandii (Tacet 2019) oraz vol. 3 z pierwszym kompletnym nagraniem wszystkich pieśni Wizlava z Rugii (Tacet 2020) – były ponownie nominowane do ICMA 2020 i ICMA 2021.
Ensemble Peregrina czterokrotnie wystąpił w prestiżowej serii koncertów Freunde Alter Musik w Bazylei, a także na wielu festiwalach w Szwajcarii (Lucerne Festival), Polsce (w tym dwukrotnie na prestiżowym festiwalu Misteria Paschalia), Austrii, Wielkiej Brytanii, Niemczech, Hiszpanii, Estonii, Litwie, Łotwie, Belgii, Francji, na Islandii, we Włoszech, w Czechach oraz trzykrotnie w USA, gdzie w 2013 roku w Nowym Jorku zainaugurował sezon koncertowy „Music Before 1800”, w 2015 wystąpił na Madison Early Music Festival, a w 2018 odbył tournée po Filadelfii i okolicach. Koncerty grupy były transmitowane m.in. przez rozgłośnie Radio DRS2, BBC 3, Deutschlandfunk, SWR2, Bayerischer Rundfunk, Klaasika Radio Estonia oraz Polskie Radio 2. W roku 2015 ensemble Peregrina reprezentował Polskę podczas Międzynarodowego Dnia Euroradia koncertem „Polska muzyka średniowieczna w kontekście europejskim” transmitowanym na żywo w licznych rozgłośniach europejskich, m. in. BBC 3 oraz inaugurował Kromer Festival w Bieczu. Szczególnym wydarzeniem roku 2016 był koncert zespołu (wraz z Adamem Strugiem i Monodią Polską) podczas X Jubileuszowego Zjazdu Gnieźnieńskiego.
W latach 2003/04, kierownik artystyczny zespołu Agnieszka Budzińska-Bennett wykładała muzykę XII-wiecznej Akwitanii w Schola Cantorum Basiliensis. Poźniej należała do kadry badawczej tego instytutu (2011-2013) oraz prowadziła zajęcia z historii muzyki średniowiecznej (2016/17). Obecnie wykłada w Instytucie Muzykologii na Uniwersytecie we Freiburgu w Niemczech. Profesorami Schola Cantorum Basiliensis są pozostali członkowie zespołu, w tym występujący na naszym koncercie Baptiste Romain (średniowieczne i renesansowe instrumenty smyczkowe).
Agnieszka Budzińska-Bennett była dwukrotnie nominowana do presiżowych Paszportów Polityki (2012 i 2013), m.in. za „za promowanie polskiej muzyki dawnej na najwyższym poziomie wykonawczym” (A. Suprynowicz, Polskie Radio) i „za konsekwencję w odkrywaniu muzyki średniowiecznej, rzetelność w docieraniu do jej artystycznej istoty, wnikliwość w poznawaniu jej historyczno-kulturowych kontekstów i radość w dzieleniu się jej pięknem” (D. Cichy, Radio Kraków). Nazwana „jednym z najlepszych ambasadorów naszego kraju” (W. Paprocki, Ruch Muzyczny). W roku 2019 została uhonorowana ministerialną odznaką „Zasłużony dla Kultury Polskiej” oraz Srebrną Odznaką Honorową Województwa Małopolskiego – Krzyżem Małopolskim.
Nazwa peregrina – wędrowczyni – odnosi się do sposobu, w jaki w średniowieczu następowało rozprzestrzenianie się trendów estetycznych, ale wyraża także nastawienie członkiń zespołu, które w podróżach widzą jeden z czynników kształtujących ich wrażliwość i kreatywność. Muzycy Peregriny – pochodzący z Polski, Szwajcarii, Niemiec, Finlandii, Wielkiej Brytanii, Francji oraz USA – starają się tworzyć całość, która czerpie w harmonijny sposób z różnych tradycji, z jakich się wywodzą, odnajdując w nich liczne związki i wzajemne inspiracje.
To zespół założony w 2017 roku, który skupia swoją działalność na kameralnej muzyce dawnej, od renesansu, przez barok do utworów klasycznych.
Utworzony został przez wokalistkę Annę Budzyńską oraz lutnistów – Henryka Kasperczaka i Macieja Kończaka. W trakcie koncertów używają oni różnych instrumentów strunowych – lutni renesansowych i barokowych, teorby niemieckiej i włoskiej, gitar – renesansowej, barokowej lub romantycznej, a także chitarrone. Daje to duże możliwości nie tylko dla najwierniejszego odtworzenia brzmienia odpowiedniego dla czasu powstania wykonywanych utworów, ale także wprowadza dużą różnorodność, ciekawą dla publiczności.
Repertuar zespołu jest bardzo szeroki. Zawiera utwory polskie, włoskie, niemieckie, angielskie i francuskie, zarówno sakralne, jak i świeckie.
© 2020 Na Gotyckim Szlaku w Polsce zachodniej