Start La Tempesta

La Tempesta

Warszawski zespół muzyki dawnej, założony w 1998 roku w Warszawie. Wykonuje muzykę renesansu, baroku, klasycyzmu i romantyzmu w nurcie wykonawstwa historycznie poinformowanego. Występuje w głównych salach koncertowych oraz na festiwalach w kraju i za granicą (Roma Festival Barocco, Internationales H.I.F. Biber Festival Wien, Tage für Alte Musik Berlin i in.). Współpracował z Teatrem Wielkim w Poznaniu oraz Operą na Zamku w Szczecinie podczas wystawienia The Fairy Queen H. Purcella w reżyserii Michała Znanieckiego. Dokonał nagrań ponad 20 CD, w tym serię albumów poświęconych muzyce archiwum klasztoru na Jasnej Górze oraz pierwsze polskie nagranie studyjne oratorium Mesjasz J. F. Haendla. Jest gospodarzem festiwalu Barok w Radości, bierze udział w cyklu wykonań wszystkich kantat J. S. Bacha na Uniwersytecie Warszawskim. W 2019 roku zespół został nominowany w trzech kategoriach do prestiżowej nagrody OPUS KLASSIK, za album dedykowany Mikołajowi Zieleńskiemu. W 2020 roku miała miejsce premiera filmu dokumentalnego Mikołaj Zieleński - dyskretny urok polichóralności, zrealizowanego z udziałem zespołu La Tempesta.

https://www.youtube.com/@latempesta1731https://www.facebook.com/latempestapoland

Jakub Burzyński

Śpiewak (kontratenor), teoretyk muzyki i dyrygent

W 1998 roku założył zespół La Tempesta, z którym regularnie koncertuje i nagrywa repertuar 16-19 wieku. Jako solista wykonywał główne i drugoplanowe role w operach Charpentiera, Purcella, Vivaldiego, Haendla, Myslivečka, Mozarta, Krauzego i Zycha. Dokonał nagrania ponad dwudziestu CD dla wytwórni BIS, ARTS, DIVOX, NAXOS, MUSICON oraz DUX. Album Vespers of Sorrow z kompozycjami A. Vivaldiego został okrzyknięty Nagraniem Roku przez portal Music Web International, a jego fragmenty wykorzystane jako ścieżka dźwiękowa do nagrodzonego na festiwalu w Cannes francuskiego filmu DIVINES. Jakub Burzyński jest kierownikiem artystycznym Festiwalu Muzycznego Barok w Radości, wieloletnim wykładowcą Letnich Szkół w Kelč, Holešovie, Valticach, Velehradzie i Broumovie (Czechy), kierownikiem artystycznym Międzynarodowej Letniej Szkoły Muzyki Dawnej Schloss Scharfeneck oraz stałym prelegentem Festiwalu Cichej Muzyki w Toruniu. W 2019 roku został nominowany do prestiżowej nagrody OPUS KLASSIK w kategorii Dyrygent Roku.

https://pl.wikipedia.org/wiki/Jakub_Burzyński

Mikołaj Zieleński

Rosarium Virginis Mariae
Historia sacra oparta na tajemnicach różańcowych

Tak jak Albrecht Dürer stworzył Żywot Marii, a Heinrich Ignaz Franz von Biber Sonaty Misteryjne, tak można ułożyć cykl różańcowy z kompozycji Mikołaja Zieleńskiego. W jego zbiorach Offertoria i Communiones z 1611 roku wybór dzieł tematycznie powiązanych z różańcem jest na tyle spory, a utwory tak zróżnicowane fakturalnie, że powstała w ten sposób całość stanowi atrakcyjną dramaturgicznie opowieść, wiodącą od Zwiastowania (monumentalne Magnificat) po Wniebowzięcie (elegijne Assumnpta est Maria), zwieńczoną hymnem - w tym przypadku wielozwrotkową wersją znanego motetu O gloriosa Domina. Po drodze zaś mamy motety i fantasie kameralne szczególnej urody. Zgodnie z praktyką wykonawczą epoki łączymy śpiew zespołu męskich głosów z odpowiednim instrumentarium: cynkiem, skrzypcami i puzonami barokowymi. Wydobywa to z muzyki Zieleńskiego całą jej wielobarwność i piękno, stawiając jego twórczość na równi z Giovannim Gabrielim, Hansem Leo Hasslerem czy Lodovico Grossi da Viadana. Oto europejski przełom renesansu i baroku w całej krasie.


Mysteria Gaudiosa
Magnificat a 12
Fantasia a 3
Responsum accepit a voce sola

Mysteria Dolorosa
In Monte oliveti a 5
Fantasia a 2
Per signum crucis a 4

Mysteria Gloriosa
Surrexit a 5
Fantasia a 3
Assumpta est Maria a 8

Hymnus
O gloriosa Domina a 5

Patronat honorowy:

Patronat medialny:

© 2020 Na Gotyckim Szlaku w Polsce zachodniej

Realizacja NiceIT